woensdag 2 juni 2010

Sociale media

Er is één ding dat ik niet begrijp. Om zaken te doen heb ik klanten nodig. Dat je daarbij gebruik maakt van sociale media, prima, ik doe er ook erg mijn best voor om er actief in te zijn.
Maar volgens mij moeten we ons concentreren op onze business, en moet het niet zo worden dat Linkedin, Twitter en wat dies meer zij een item wordt waar je voor gestudeerd moet hebben. Met andere woorden: het moet geen super-über item worden, waar je elke dag ontzettend veel tijd in gaat steken en allerlei tips en kennis moet gaan opdoen om je af te leiden van je zo geroemde "core-business".
Dat is allemaal ruis, wat alleen maar afleidt!
Kijk, ik snap erg goed dat mensen creatieve ideeën hebben en dat andere mensen dat gaan leren, en vervolgens dan hier hun beroep van gaan maken. Dat is scheppen van nieuwe, creatieve werkgelegenheid.
Ik bedien winkeliers van materialen die zij in hun winkel kunnen verkopen. Maar de kleine winkelier is een schraper, en voor zijn communicatievaardigheden wordt allang niet meer gezorgd, want dat is onbetaalbaar.
Begrijp me goed, ik vind Twitter en LinkedIn geweldig leuke instrumenten. Maar als we om slim om te kunnen gaan met deze media, eerst geld moeten betalen om te leren andere mensen te slim af te zijn, dan glijden we af in deze rare maatschappij en verliezen we het normale intermenselijke contact.

Dus: leren luisteren naar anderen, luisteren naar zijn behoeftes. Dáár heb je geen dure cursus voor nodig! Welke gek gaat nu op zijn vrije zaterdag met mooi weer drie uur vrijwillig in een klein zaaltje zitten, terwijl buiten de zon schijnt, omdat iemand vindt dat ie een goeroe in de maak is en anderen tegen betaling daarvan moet laten genieten? Hoe gek kunnen wij worden?

Oftewel: BACK TO NORMAL!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten